Koersplan Het Sticht

8 De maatschappij verandert snel, mede dankzij elkaar in hoog tempo opvolgende technologische ontwikkelingen. Op landelijk en mondiaal niveau zien we diverse trends en ontwikkelingen die invloed hebben op ons onderwijs. Grote maatschappelijke thema’s als vergrijzing, migratie, duurzaamheid, kansenongelijkheid en segregatie vragen om actie. Het is onze opdracht om leerlingen binnen deze context op de samenleving voor te bereiden en daarin de juiste balans te vinden tussen de drie hoofddoelen van onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectivering (Biesta, 2015). Verdraagzaamheid en inclusiviteit zijn essentiële pijlers in ons onderwijs. Het bieden van gelijke kansen, aansluiten op de populatie, sociale veilig- heid en burgerschapsvorming staan aan de basis van ons onderwijs. Hiermee stellen we leerlingen in staat een volwaardig burger in de maatschappij te zijn, ongeacht afkomst of opleidingsniveau van hun ouders. Tegelijkertijd is het van groot belang dat leerlingen leren samenwerken, de mogelijkheid krijgen hun talenten en mogelijkheden te ontdekken en zo voldoende kennis en vaardigheden in hun rugzak hebben om de toekomstige samenleving zelf ook weer vorm te kunnen geven. Wij blijven vernieuwen en verbeteren om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst en een betekenisvol leven. Landelijk gezien heeft het onderwijs te maken met een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Ook voor Het Sticht is het een steeds grotere uitdaging om gekwalificeerd personeel te vinden. Schoolbesturen, lerarenopleidingen, schoolleiders, leraren en ondersteunend onderwijspersoneel kunnen het onderwijstekort niet in hun eentje oplossen. We hebben elkaar nodig op alle niveaus. Daarom is het belangrijk om op regionaal niveau samen te werken en afspraken te maken. Onderwijsregio’s richten zich op de samenwerking tussen schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep om te zorgen voor voldoende en (blijvend) goed opgeleid onderwijspersoneel. Ze zetten zich in op het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel. Onze participatie in de onderwijsregio Midden-Nederland is daarbij van groot belang. Het is evident dat goede leraren het verschil maken voor leerlingen. Wij geven structureel hoge prioriteit aan het binden en behouden van ons personeel én het werven van nieuw talent. Een vitale organisatie, waarbinnen ons beleid ‘samen opleiden en professionaliseren’ is geborgd en we vanuit verbinding samenwerken, is een voorwaarde om collega’s aan ons te blijven binden. 2 Trends en ontwikkeling 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=