Koersplan Het Sticht

Sociale veiligheid Vanuit het bovenschools beleid sociale veilig- heid hebben alle scholen een schoolspecifiek veiligheidsbeleid, met daarin preventieve en curatieve maatregelen om de veiligheid op de scholen te waarborgen. Onze scholen hebben de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen goed in beeld en handelen hiernaar. Op onze scholen worden sociale vaardigheden expliciet aangeleerd. De medewerkers tonen voorbeeldgedrag in het stellen van positieve gedragsverwachtingen. Een open en veilige cultuur waarin we vanuit verbinding en vertrouwen met elkaar samenwerken en leren, is voor ons essentieel. Het is een voorwaarde voor welbevinden en de basis voor leren en ontwikkelen. Burgerschap Vanuit een bovenschools kader voor burgerschap hebben alle scholen een schoolspecifiek curriculum, dat doelgericht en samenhangend is en aansluit bij de populatie van de betreffende school. Burgerschapsvorming richt zich op het ontwikkelen van sociale, culturele en maatschappelijke vaardigheden en kennis, zodat leerlingen worden voorbereid op hun rol als actieve en betrokken burger in de samenleving. Leerlingen krijgen de ruimte om op hun eigen wijze te groeien, te bloeien en te zijn wie ze zijn. Onze medewerkers en leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag en stellen zich sociaal op. Zichtbare inspanning van de leerkracht om een veilig pedagogisch klimaat te creëren dankzij heldere schoolbrede afspraken over normen en waarden. Het onderwijsaanbod is afgestemd op de verschillende fasen van sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen en medewerkers respecteren diversiteit en andersdenkenden. Leerlingen zijn in staat te reflecteren, luisteren, beargumenteren, kritisch na te denken en zich te verplaatsen in een ander. Zij ontwikkelen empathisch vermogen. Wij dragen bij en participeren in de (lokale) gemeenschap. Samen-leven benadrukt het belang van een inclusieve en ondersteunende gemeenschap. We creëren een omgeving waarin diversiteit en respect hoog in het vaandel staan. Door samen te werken, leren we van elkaar en bouwen we aan een sterke gemeenschap waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Dit geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor medewerkers, ouders en andere betrokkenen. Het bevorderen van verbinding is cruciaal voor het welzijn van iedereen in onze organisatie. Op onze scholen werken we actief aan een positief sociaal leef- en leerklimaat dat burgerschapscompetenties stimuleert. Dit richt zich op het ontwikkelen van sociale, culturele en maatschappelijke vaardigheden en kennis. Het is essentieel om inzicht te hebben in wat er speelt, bijvoorbeeld rond actuele maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften van leer- lingen. Zo zijn wij in staat om relevante thema’s in het onderwijs te integreren en daardoor kinderen levensvaardig te maken. Wij zijn samen verantwoordelijk voor de groei en het welzijn van onze leerlingen, zodat zij voldoende toegerust zijn om in de toekomst deel te nemen aan de maatschappij én deze zelf ook vorm te geven. Samenleven Waar werken wij aan met betrekking tot samen-leven? Hoe ziet succes eruit? 18 19

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=