Koersplan Het Sticht

16 Er is een bovenschools kader met visie, organisatie en werkwijze waarin evaluatie en monitoring cyclisch zijn weergegeven en geborgd. Onze scholen weten analyses van de leerlingpopulatie én opbrengsten te vertalen naar het onderwijsaanbod in de praktijk. Hoge verwachtingen zijn expliciet onderdeel van de schoolvisie en de denk- en werkwijze in de scholen. Wij zien leerlingen die zich veilig voelen en openstaan om te leren. Teams en leerkrachten zijn goed geschoold om het onderwijs passend bij ambities en doelen te kunnen verzorgen. We maken beredeneerde keuzes, volgen geen hypes en houden koers. Op onze scholen wordt de cyclus van HGW zichtbaar toegepast. Iedere les voldoet aan hoge kwaliteitseisen. We zien beredeneerde lessen, instructie wordt aangepast op de leerresultaten van de betreffende groep leerlingen. Goed onderwijs Het Sticht heeft een goed werkend stelsel van kwaliteitszorg. Iedere medewerker committeert zich aan de Stichtbrede missie en visie. Elke school heeft een heldere visie en een duidelijk en passend schoolprofiel. Op onze scholen realiseren wij beleid op kansengelijkheid. Onze scholen maken goede analyses waarop het onderwijsaanbod wordt afgestemd. Op onze scholen werken wij vanuit hoge verwachtingen, is ons onderwijsaanbod volledig kerndoel-dekkend en sluit dit aan bij de leerlingpopulatie. Voorwaarde voor leren is een veilig klimaat waarin veel aandacht is voor de basis- vaardigheden (rekenen, taal en burgerschap) en de wijze waarop wij met elkaar omgaan. Vakmanschap Binnen onze stichting werken we evidenceinformed, waardoor beredeneerd wordt lesgegeven en we investeren in het geven van didactisch goede lessen. Professionalisering binnen onze stichting is passend en gericht op de ambities en doelen van bestuur en school. Alle scholen werken volgens de cyclus van handelingsgericht werken (HGW). Onze scholen streven ambitieuze doelen na op het gebied van de basisvaardigheden. Het didactisch handelen van de leerkrachten voldoet aan de kwaliteitsstandaarden. Leerkrachten hebben hoge verwachtingen, gericht op eerlijke kansen. Leerkrachten reflecteren op hun eigen gedrag en handelen om het morgen beter te doen. Hoe ziet succes eruit? Onderwijs- kwaliteit 6 Onze pijlers Binnen onze stichting vormen de vier pijlers – onderwijskwaliteit, samen- leven, vitaliteit en partnerschap – samen met de missie, visie en kern- waarden het fundament van ons onderwijs en onze organisatie. Dit zijn onze richtlijnen en de drijvende kracht achter alles wat we doen, zowel voor onze leerlingen als voor onze medewerkers en partners. Wij zijn ervan overtuigd dat we, met bovenstaande pijlers als leidraad, een positieve impact hebben op de levens van onze leerlingen en de bredere gemeenschap. Samen creëren we een toekomst waarin iedereen de kans krijgt om te groeien en te bloeien. Onze scholen bieden hoogwaardig onderwijs dat aansluit bij de behoeften van elke leerling. We streven ernaar om een inspirerende leeromgeving te creëren waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat we voortdurend investeren in de professionalisering van al onze medewerkers. Hoogwaardig onderwijs begint immers bij de kwaliteit van de medewerkers. Zij hebben een hoog kwaliteitsbewustzijn en werken op een samenhangende, systematische en cyclische wijze samen aan een beredeneerd onderwijsaanbod. We houden onszelf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek en passen deze kennis toe in ons aanbod. Zo bieden wij onderwijs dat het potentieel uit onze leerlingen haalt én bijdraagt aan de brede ontwikkeling van leerlingen tot wereldburgers. Waar werken wij aan met betrekking tot onderwijskwaliteit? 17

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=