Koersplan Het Sticht 2025 - 2029 Eenheid in verscheidenheid
Inhoudsopgave Voorwoord 5 1 Wie zijn wij 6 2 Trends en ontwikkeling 8 3 Ons fundament 10 4 Missie en visie 13 5 Onze koers en kernwaarden 14 6 Onze pijlers 16 Onderwijskwaliteit 16 Samen-leven 18 Vitale organisatie 20 Partnerschap 22
5 Met trots presenteer ik het Koersplan 2025-2029 van Het Sticht. Dit Koersplan weerspiegelt het resultaat van een zorgvuldig proces waarbij we, samen met alle betrokkenen, de koers voor de komende jaren hebben bepaald. Het Sticht is een organisatie die betekenisvol en goed onderwijs wil bieden aan onze leerlingen en waar de leerlingen en medewerkers van onze scholen elke dag met en van elkaar leren. Het zorgen voor gelijke kansen voor onze leerlingen vraagt om een stevig kwaliteitsbeleid en effectief onderwijs. De maatschappelijke veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op, waarbij wij voort- durend afwegingen maken om onze focus te behouden. De diversiteit van onze scholen benutten we als kans om binnen gedeelde kaders samen te werken. In het Koersplan 2025-2029 benoemen wij onze missie, visie, kern- waarden en pijlers, waarmee we concreet beschrijven waar de komende jaren onze focus op ligt. In de school- en jaarplannen worden de pijlers uit het koersplan explicieter uitgewerkt in ambities, concrete doelen en activiteiten. In dit Koersplan spreken we over Het Sticht, de scholen en de medewerkers. Hiermee worden steeds alle betrokkenen in de organisatie bedoeld. Tot slot wil ik graag iedereen bedanken die op welke wijze dan ook heeft bijgedragen aan de totstandkoming van dit koersplan. Herbert Griffioen Bestuurder Het Sticht a.i. Voorwoord
6 7 Het Sticht bestaat uit de volgende negen basisscholen: • Damiaanschool Centrum in Zeist • Damiaanschool Kerckebosch in Zeist • De Griffel in Zeist • De Kameleon in Den Dolder • De Valkenheuvel in Driebergen • Daltonschool Nicolaas in Doorn • De Windroos in Wijk bij Duurstede • St. Aloysiusschool in Baarn • De Montinischool in Baarn Het Sticht wordt gevormd door negen scholen met diverse onderwijsconcepten (dalton, jenaplan, freinet en regulier) binnen de gemeenten Zeist, Utrechtse Heuvelrug, Baarn en Wijk bij Duurstede. Bij Het Sticht zorgen wij voor goed onderwijs, willen wij leerlingen en medewerkers leren samenleven en streven wij naar constructief partnerschap in een vitale organisatie. De kwaliteit van het onderwijs aan onze leerlingen staat centraal in een cyclisch stelsel van kwaliteitszorg. Onze waarden zijn diep geworteld in het onderwijs dat wij bieden als van oorsprong katholieke stichting. Wij omarmen de diversiteit van de wereld om ons heen en streven naar een open houding en dialoog, waarbij we de waarden van medemenselijkheid, solidariteit en verdraagzaamheid centraal stellen. Door ons te richten op gemeenschappelijke waarden, willen wij een brug slaan tussen verschillende culturen en overtuigingen en zo bijdragen aan een inclusieve en harmonieuze samenleving. Wij willen onze leerlingen voorbereiden op hun toekomst in de maatschappij, door hen toe te rusten met kennis en vaardigheden die zij hiervoor nodig hebben. Onze scholen zijn verschillend van karakter, populatie en omvang, maar kennen wel een duidelijke verbondenheid. Door de relatieve kleinschaligheid van de stichting - 2.000 leerlingen en 200 medewerkers – voelen medewerkers zich gehoord en gezien en is verbinding en samenwerking de basis voor ons onderwijs. 1 Wie zijn wij
8 De maatschappij verandert snel, mede dankzij elkaar in hoog tempo opvolgende technologische ontwikkelingen. Op landelijk en mondiaal niveau zien we diverse trends en ontwikkelingen die invloed hebben op ons onderwijs. Grote maatschappelijke thema’s als vergrijzing, migratie, duurzaamheid, kansenongelijkheid en segregatie vragen om actie. Het is onze opdracht om leerlingen binnen deze context op de samenleving voor te bereiden en daarin de juiste balans te vinden tussen de drie hoofddoelen van onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectivering (Biesta, 2015). Verdraagzaamheid en inclusiviteit zijn essentiële pijlers in ons onderwijs. Het bieden van gelijke kansen, aansluiten op de populatie, sociale veilig- heid en burgerschapsvorming staan aan de basis van ons onderwijs. Hiermee stellen we leerlingen in staat een volwaardig burger in de maatschappij te zijn, ongeacht afkomst of opleidingsniveau van hun ouders. Tegelijkertijd is het van groot belang dat leerlingen leren samenwerken, de mogelijkheid krijgen hun talenten en mogelijkheden te ontdekken en zo voldoende kennis en vaardigheden in hun rugzak hebben om de toekomstige samenleving zelf ook weer vorm te kunnen geven. Wij blijven vernieuwen en verbeteren om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst en een betekenisvol leven. Landelijk gezien heeft het onderwijs te maken met een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Ook voor Het Sticht is het een steeds grotere uitdaging om gekwalificeerd personeel te vinden. Schoolbesturen, lerarenopleidingen, schoolleiders, leraren en ondersteunend onderwijspersoneel kunnen het onderwijstekort niet in hun eentje oplossen. We hebben elkaar nodig op alle niveaus. Daarom is het belangrijk om op regionaal niveau samen te werken en afspraken te maken. Onderwijsregio’s richten zich op de samenwerking tussen schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep om te zorgen voor voldoende en (blijvend) goed opgeleid onderwijspersoneel. Ze zetten zich in op het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel. Onze participatie in de onderwijsregio Midden-Nederland is daarbij van groot belang. Het is evident dat goede leraren het verschil maken voor leerlingen. Wij geven structureel hoge prioriteit aan het binden en behouden van ons personeel én het werven van nieuw talent. Een vitale organisatie, waarbinnen ons beleid ‘samen opleiden en professionaliseren’ is geborgd en we vanuit verbinding samenwerken, is een voorwaarde om collega’s aan ons te blijven binden. 2 Trends en ontwikkeling 9
11 Bij onze stichting zijn we bijzonder trots op de veilige en ondersteunende omgeving die we voor onze leerlingen creëren. Door aandacht te besteden aan het emotionele en sociale welzijn van de kinderen, leggen we de basis voor een succesvolle leerervaring. Positieve leer- en werkomgeving Wij hechten niet alleen waarde aan het welzijn van de kinderen, maar ook aan dat van alle medewerkers en betrokken partijen. Een veilige en positieve leer- en werkomgeving is essentieel voor allen die deel uitmaken van onze gemeenschap. Wanneer zij zich veilig, gewaardeerd en ondersteund voelen, kunnen zij hun passie en deskundigheid optimaal inzetten voor de ontwikkeling van de leerlingen. Profiel Bij Het Sticht heeft iedere school een eigen profiel. Deze profielen zijn helder voor alle betrokkenen en geven richting en focus. Onderwijskwaliteit neemt hierin een centrale rol in. Onderwijskwaliteit Wij hebben ons ten doel gesteld om de onderwijskwaliteit in de komende jaren nog verder te verbeteren en te versterken. Met een gerichte focus op professionalisering en innovatie leggen we de basis voor een solide en effectieve leeromgeving. Missie, visie, kernwaarden en pijlers Onze missie, visie, kernwaarden en pijlers bepalen ons fundament en geven richting aan onze manier van (samen)werken, zowel binnen de stichting als met onze partners. In de volgende hoofdstukken werken we de missie, visie, kernwaarden en pijlers verder uit. 3 Ons fundament 10
12 Wij zijn Het Sticht, waarbij elke school zijn unieke bijdrage levert aan een samenhangend geheel van goed onderwijs. Ons motto Eenheid in verscheidenheid Wij werken vanuit onze kernwaarden, waarbij we de identiteit en de waarden van de individuele scholen koesteren. Wij willen dat leerlingen zich ontwikkelen tot kritische, (eigen)wijze, zelfredzame, zorgzame wereldburgers met een stevige basis in basisvaardigheden. Onze missie Wij geven ieder kind het onderwijs dat het verdient: wij leren, wij groeien, wij zijn! Als werkgever streven we naar voortdurende professionaliteit en innovatie, ondersteunen we de groei van onze medewerkers en blijven we wendbaar in een steeds veranderende wereld. Door samen te werken en elkaar te ondersteunen, creëren we een gemeenschap waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Onze Stichtscholen, en de gehele organisatie daaromheen, creëren een veilige ontmoetings- en oefenplaats om samen te leren. Onze visie Wij geloven in een sterke relatie tussen leerlingen, leerkrachten en ouders die de basis vormt voor een vruchtbare leeromgeving. Wij geven onderwijs dat uitgaat van hoge verwachtingen en bieden gelijke kansen aan onze leerlingen. 4 Missie en visie 13
14 15 Ontwikkeling Wij geloven dat elk kind unieke talenten en potentieel heeft en zien het als onze taak om deze te ontdekken en te stimuleren. Dankzij een uitdagende en inspirerende leeromgeving krijgen leerlingen de kans om zich zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied te ontwikkelen. Daarnaast investeren wij in de professionele groei van alle medewerkers, zodat zij de beste begeleiding kunnen bieden. Samen begeleiden wij onze leerlingen in hun ontwikkeling, zodat zij sterker en zelfverzekerd de toekomst tegemoet kunnen treden. Wij leren! Authenticiteit Authenticiteit staat voor onze oprechte benadering van onderwijs. We moedigen zowel leerlingen als leerkrachten aan om zichzelf te zijn, hun eigen stem te vinden en te leren van hun ervaringen met respect en begrip in de omgang met anderen. Dit draagt bij aan een cultuur van respect en openheid, waarin iedereen zich kan ontplooien en zingeving ervaart in het leven. We verschillen van elkaar en zijn tegelijkertijd deel van een groter geheel. Wij groeien en wij zijn! Betekenisvol Met betekenisvol onderwijs zorgen wij ervoor dat leren relevant en inspirerend is. Dit betekent ook dat wij keuzes maken en daarnaar handelen. Wij verbinden lesinhoud aan de wereld om ons heen, zodat leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook begrijpen hoe ze deze kunnen toepassen in hun leven. Wij leren, wij groeien en wij zijn! Wij staan voor samen leren en samen leven in een zo inclusief mogelijke en ondersteunende omgeving. Goed onderwijs dat uitgaat van hoge verwachtingen en gelijke kansen biedt aan onze leerlingen is de opdracht waarmee wij de komende jaren aan de slag gaan. Onze koers Het koersplan geeft richting aan de (door)ontwikkeling van onze scholen en vormt de basis voor bovenschoolse beleidsontwikkelingen en innovaties. Daarnaast vormt het koersplan een kader voor het stellen van doelen en verantwoording over de realisatie daarvan. Onze koers stuurt dus ons gedrag en beïnvloedt de keuzes die we de komende jaren maken. Onze kernwaarden Onze vier kernwaarden - betrokkenheid, ontwikkeling, authenticiteit en betekenisvol - zijn leidend voor de manier van werken op onze scholen en de stichting. Ze dienen als wegwijzers en geven richting aan hoe we met elkaar om willen gaan. Ze zijn zichtbaar in ons gedrag, ons taalgebruik en in onze (ver)houding naar elkaar, ook in samenwerking met onze partners. Door deze vier kernwaarden in al onze activiteiten en interacties te integreren, bouwen we samen aan een sterke, gezonde en succesvolle organisatie. Betrokkenheid Betrokkenheid beschrijft alles om ons heen dat van invloed is. Kortom, wij zijn in meer of mindere mate ergens bij betrokken. Rondom het onderwijs zijn ‘wij’ niet alleen de leerlingen, leerkrachten en ouders, maar iedereen die betrokken is bij Het Sticht. Betrokkenheid is de sleutel tot goed en met plezier leren en ontstaat niet toevallig. Het is een continu proces waar leerkracht, leerling en ouders een rol in spelen. Een positieve relatie tussen leerling en leerkracht en tussen leerlingen onderling draagt bij aan betrokkenheid. We streven ernaar dat leerlingen begrijpen wat hun rol in de maatschappij is en hoe zij deze betekenisvol kunnen invullen. Dit betekent een positieve impact creëren, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de bredere gemeenschap. Wij leren! 5 Onze koers en kernwaarden
16 Er is een bovenschools kader met visie, organisatie en werkwijze waarin evaluatie en monitoring cyclisch zijn weergegeven en geborgd. Onze scholen weten analyses van de leerlingpopulatie én opbrengsten te vertalen naar het onderwijsaanbod in de praktijk. Hoge verwachtingen zijn expliciet onderdeel van de schoolvisie en de denk- en werkwijze in de scholen. Wij zien leerlingen die zich veilig voelen en openstaan om te leren. Teams en leerkrachten zijn goed geschoold om het onderwijs passend bij ambities en doelen te kunnen verzorgen. We maken beredeneerde keuzes, volgen geen hypes en houden koers. Op onze scholen wordt de cyclus van HGW zichtbaar toegepast. Iedere les voldoet aan hoge kwaliteitseisen. We zien beredeneerde lessen, instructie wordt aangepast op de leerresultaten van de betreffende groep leerlingen. Goed onderwijs Het Sticht heeft een goed werkend stelsel van kwaliteitszorg. Iedere medewerker committeert zich aan de Stichtbrede missie en visie. Elke school heeft een heldere visie en een duidelijk en passend schoolprofiel. Op onze scholen realiseren wij beleid op kansengelijkheid. Onze scholen maken goede analyses waarop het onderwijsaanbod wordt afgestemd. Op onze scholen werken wij vanuit hoge verwachtingen, is ons onderwijsaanbod volledig kerndoel-dekkend en sluit dit aan bij de leerlingpopulatie. Voorwaarde voor leren is een veilig klimaat waarin veel aandacht is voor de basis- vaardigheden (rekenen, taal en burgerschap) en de wijze waarop wij met elkaar omgaan. Vakmanschap Binnen onze stichting werken we evidenceinformed, waardoor beredeneerd wordt lesgegeven en we investeren in het geven van didactisch goede lessen. Professionalisering binnen onze stichting is passend en gericht op de ambities en doelen van bestuur en school. Alle scholen werken volgens de cyclus van handelingsgericht werken (HGW). Onze scholen streven ambitieuze doelen na op het gebied van de basisvaardigheden. Het didactisch handelen van de leerkrachten voldoet aan de kwaliteitsstandaarden. Leerkrachten hebben hoge verwachtingen, gericht op eerlijke kansen. Leerkrachten reflecteren op hun eigen gedrag en handelen om het morgen beter te doen. Hoe ziet succes eruit? Onderwijs- kwaliteit 6 Onze pijlers Binnen onze stichting vormen de vier pijlers – onderwijskwaliteit, samen- leven, vitaliteit en partnerschap – samen met de missie, visie en kern- waarden het fundament van ons onderwijs en onze organisatie. Dit zijn onze richtlijnen en de drijvende kracht achter alles wat we doen, zowel voor onze leerlingen als voor onze medewerkers en partners. Wij zijn ervan overtuigd dat we, met bovenstaande pijlers als leidraad, een positieve impact hebben op de levens van onze leerlingen en de bredere gemeenschap. Samen creëren we een toekomst waarin iedereen de kans krijgt om te groeien en te bloeien. Onze scholen bieden hoogwaardig onderwijs dat aansluit bij de behoeften van elke leerling. We streven ernaar om een inspirerende leeromgeving te creëren waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat we voortdurend investeren in de professionalisering van al onze medewerkers. Hoogwaardig onderwijs begint immers bij de kwaliteit van de medewerkers. Zij hebben een hoog kwaliteitsbewustzijn en werken op een samenhangende, systematische en cyclische wijze samen aan een beredeneerd onderwijsaanbod. We houden onszelf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek en passen deze kennis toe in ons aanbod. Zo bieden wij onderwijs dat het potentieel uit onze leerlingen haalt én bijdraagt aan de brede ontwikkeling van leerlingen tot wereldburgers. Waar werken wij aan met betrekking tot onderwijskwaliteit? 17
Sociale veiligheid Vanuit het bovenschools beleid sociale veilig- heid hebben alle scholen een schoolspecifiek veiligheidsbeleid, met daarin preventieve en curatieve maatregelen om de veiligheid op de scholen te waarborgen. Onze scholen hebben de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen goed in beeld en handelen hiernaar. Op onze scholen worden sociale vaardigheden expliciet aangeleerd. De medewerkers tonen voorbeeldgedrag in het stellen van positieve gedragsverwachtingen. Een open en veilige cultuur waarin we vanuit verbinding en vertrouwen met elkaar samenwerken en leren, is voor ons essentieel. Het is een voorwaarde voor welbevinden en de basis voor leren en ontwikkelen. Burgerschap Vanuit een bovenschools kader voor burgerschap hebben alle scholen een schoolspecifiek curriculum, dat doelgericht en samenhangend is en aansluit bij de populatie van de betreffende school. Burgerschapsvorming richt zich op het ontwikkelen van sociale, culturele en maatschappelijke vaardigheden en kennis, zodat leerlingen worden voorbereid op hun rol als actieve en betrokken burger in de samenleving. Leerlingen krijgen de ruimte om op hun eigen wijze te groeien, te bloeien en te zijn wie ze zijn. Onze medewerkers en leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag en stellen zich sociaal op. Zichtbare inspanning van de leerkracht om een veilig pedagogisch klimaat te creëren dankzij heldere schoolbrede afspraken over normen en waarden. Het onderwijsaanbod is afgestemd op de verschillende fasen van sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen en medewerkers respecteren diversiteit en andersdenkenden. Leerlingen zijn in staat te reflecteren, luisteren, beargumenteren, kritisch na te denken en zich te verplaatsen in een ander. Zij ontwikkelen empathisch vermogen. Wij dragen bij en participeren in de (lokale) gemeenschap. Samen-leven benadrukt het belang van een inclusieve en ondersteunende gemeenschap. We creëren een omgeving waarin diversiteit en respect hoog in het vaandel staan. Door samen te werken, leren we van elkaar en bouwen we aan een sterke gemeenschap waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Dit geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor medewerkers, ouders en andere betrokkenen. Het bevorderen van verbinding is cruciaal voor het welzijn van iedereen in onze organisatie. Op onze scholen werken we actief aan een positief sociaal leef- en leerklimaat dat burgerschapscompetenties stimuleert. Dit richt zich op het ontwikkelen van sociale, culturele en maatschappelijke vaardigheden en kennis. Het is essentieel om inzicht te hebben in wat er speelt, bijvoorbeeld rond actuele maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften van leer- lingen. Zo zijn wij in staat om relevante thema’s in het onderwijs te integreren en daardoor kinderen levensvaardig te maken. Wij zijn samen verantwoordelijk voor de groei en het welzijn van onze leerlingen, zodat zij voldoende toegerust zijn om in de toekomst deel te nemen aan de maatschappij én deze zelf ook vorm te geven. Samenleven Waar werken wij aan met betrekking tot samen-leven? Hoe ziet succes eruit? 18 19
Goed werkgever- én werknemerschap Talenten en (potentieel) vakmanschap worden gezien en erkend binnen onze scholen. Deze talenten worden stichtingsbreed ingezet. Er is beleid op het goed inwerken en begeleiden van (nieuwe) medewerkers. Wij hebben beleid op het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers. In dit beleid wordt omschreven hoe wij zorgen voor een uitdagende werk- en leeromgeving. Onze gesprekscyclus bestaat uit ontwikkelgesprekken. Wij hebben aandacht voor het welzijn en de behoeften van de medewerkers en handelen hiernaar. Professionele cultuur Wij zorgen voor een transparante en veilige cultuur doordat wij onze gedragsafspraken nakomen en elkaar hier alert op houden. Stichtingsbreed zijn er verschillende expertgroepen waarin met en van elkaar geleerd wordt. Binnen onze stichting stimuleren wij het blijvend ontwikkelen en aansluiten bij de behoeften van onze medewerkers (passend bij de ambities en doelen van de stichting/scholen). Ons beleid op opleiden in de school is op alle Stichtscholen geborgd. Wij zorgen dat teams zich structureel blijven scholen en samen blijven leren. Onze expertgroepen zijn de katalysator van het blijvend verbeteren van de onderwijskwaliteit. De expertgroepen worden zo evenredig mogelijk vertegenwoordigd. Onze (nieuwe) medewerkers werken met plezier en hebben vertrouwen in zichzelf en hun collega’s. Zij voelen zich gehoord en gezien. Het beleid op het werven, aantrekken en binden wordt actief uitgevoerd door alle betrokkenen. We vormen een veilige werkomgeving waarin ieder zich betrokken en verantwoordelijk voelt om het onderwijs voor onze leerlingen met passie en plezier vorm te geven. We hebben vitale medewerkers die zich gehoord en gezien voelen en lekker in hun vel zitten. Medewerkers zijn trots om voor Het Sticht te werken en verbinden zich voor langere tijd aan ons. Wij weten nieuwe medewerkers aan te trekken doordat onze stichting bekend staat als fijne en goede werkgever. Teams van Het Sticht herken je aan hun professionele gedrag: dit gedrag draagt bij aan de doelen van de scholen, het eigen welbevinden en het welbevinden van anderen. De schoolleiding stimuleert gedrag effectief. Alle scholen zijn opleidingsscholen met ruimte en aandacht voor de collega’s (in opleiding), zodat zij met plezier in het onderwijs blijven werken. Het Sticht streeft voortdurend naar een cultuur waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt, met plezier werkt en zich wil blijven ontwikkelen in een gezonde en veilige werkomgeving. We moedigen medewerkers aan om goed voor zichzelf te zorgen, zodat zij met passie en enthousiasme hun werk doen. Goed werkgever- én werknemerschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vragen om transparante en open communicatie. Ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid, waarin wij samen zorgen voor goed onderwijs en een veilige omgeving. Wij zijn een stichting waar de scholen en teams er voor elkaar zijn en waar onderlinge betrokkenheid en kennis breed worden gedeeld. Als Sticht zijn wij een team dat elkaar ondersteunt, uitdaagt en inspireert. Wij zijn daardoor in staat om met elkaar (innovatieve) oplossingen te vinden voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Door samen te werken bouwen we niet alleen aan onze eigen vaardigheden, maar ook aan de groei van onze leerlingen. Wij leren van en met elkaar, maken gebruik van elkaars expertise, reflecteren en streven gezamenlijke doelen na om de leerervaring te verbeteren. Deze cultuur van samenwerking en professionele ontwikkeling stelt ons in staat om een positieve impact te maken in de levens van de kinderen die wij onderwijzen en draagt bij aan een fijne werksfeer. Alle scholen zijn opleidingsscholen met ruimte, aandacht en goede begeleiding voor onze collega’s (in opleiding), zodat zij met plezier in het onderwijs blijven werken. Vitale organisatie Waar werken wij aan met betrekking tot de vitale organisatie? Hoe ziet succes eruit? 20 21
Versterken van de samenwerking Vanuit de burgerschapsdoelen gaan wij de samenwerking aan met (lokale) organisaties. Alle mogelijke routes tussen externe partners zijn helder en duidelijk voor alle betrokkenen. We streven naar een hoge oudertevredenheid en ouderbetrokkenheid op alle Stichtscholen. Samenwerking met externe partners Wij hebben heldere afspraken met de samen-werkingsverbanden met betrekking tot passend onderwijs. Wij hebben beleid met de vier gemeenten met betrekking tot nieuwkomers en de wijze waarop wij extra taalaanbod kunnen organiseren voor leerlingen met een taalachterstand. We ontwikkelen, in afstemming met jeugdzorg, beleid voor leerlingen met zorg- en ondersteuningsvragen. De scholen zijn actief en zichtbaar de samen-werking aangegaan met verschillende partijen, passend bij de populatie en identiteit van de school. De scholen/partners werken constructief samen. Er is een open cultuur op onze scholen waar ouders/verzorgers zich gezien en gehoord voelen. Het beleid met de samenwerkingsverbanden wordt uitgevoerd en geborgd. De leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften krijgen waar mogelijk passende ondersteuning. Het is duidelijk wanneer zorg voorliggend is wie de regie heeft. Alle betrokkenen staan rondom de leerling en ondersteunen de leerling gezamenlijk vanuit het principe ‘één kind, één plan’. Goed partnerschap betekent voor ons dat ieder vanuit zijn eigen betrokkenheid mee werkt aan het welzijn van de leerlingen. We geloven dat samenwerking met ouders/verzorgers, lokale gemeenschappen en andere educatief partners essentieel is voor het creëren van een sterke leeromgeving. Door onze krachten te bundelen, vergroten we de impact van ons onderwijs en bieden we een bredere ondersteuning aan onze leerlingen en medewerkers. Hierbij is ruimte voor eigen initiatieven en gelijke kansen voor iedereen. Wij moedigen leerlingen aan om actief betrokken te zijn bij hun omgeving. Dit doen wij door samenwerkingsprojecten te initiëren die hen in contact brengen met lokale initiatieven en organisaties. Partner- schap Waar werken wij aan met betrekking tot partnerschap? Hoe ziet succes eruit? 22 23
Laan van Vollenhove 3045 3706 AL Zeist 030-6939464 www.hetsticht.nl
www.hetsticht.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=