Het Sticht

Jaarverslag 2018 | Het Sticht 44 e. elke gemeente in Nederland moet voor minimaal de eerstkomende zestien jaar een plan op papier hebben ten aanzien van haar schoolgebouwen. Renovatie die de levensduur van het gebouw verlengt komt, net als nieuwbouw, onder verantwoordelijkheid van de gemeente te vallen. En schoolbesturen mogen zelf, onder bepaalde voorwaarden, investeren in gebouwen. Dat zijn de drie belangrijkste voorstellen die de PO-Raad, VO- raad en Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) aan het ministerie van Onderwijs hebben voorgelegd. Dit heeft nog niet geleid tot nadere afspraken en minder onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden gemeenten vs schoolbesturen. Vooralsnog is de verantwoordelijk voor gebouwen een taak voor zowel het Sticht als gemeenten. In een groot aantal gevallen leidt deze gedeelde verantwoordelijkheid tot onduidelijkheid en verschil van inzicht; f. de overdracht van het pand van Het Palet naar de gemeente Wijk bij Duurstede is nog niet geëffectueerd. De gemeente is van mening dat Het Sticht verantwoordelijk is voor een bedrag van 250 K aan achterstallig onderhoud. Het CvB deelt deze mening niet en beraadt zich op verdere – juridische – stappen. 6. Niet beïnvloedbare exploitatiekosten; beperken zich met name tot de St. Aloysius gezien de monumentale staat van het pand. Met de gemeente Baarn wordt onderzoek gedaan naar terugdringing van deze kosten en het verduurzamen van het pand. Op termijn verwachten wij dat we een besluit zullen moeten nemen over verduurzaming van het huidige pand versus nieuwbouw. 7. Ziekteverzuim; blijft een risico. Het ziekteverzuim over 2018 bewoog zich tussen 3 en 5,7 %. Het voortschrijdend, cumulatieve percentage bedroeg (ultimo 2018) 4,66 % . Opvallend is het percentage langdurig zieken, dat 3,78 % bedraagt; medewerkers veelal met (zeer) ernstige ziekteverschijnselen. Het Sticht is per 1 januari 2017 eigen risico drager in geval van ziekteverzuim. Het begrote bedrag voor vervanging over 2018 bleek enigszins te laag. Om na twee jaar ziekte van een medewerker over te kunnen gaan tot een vervolgstap (WIA-uitkering) dienen wij de eisen die hieraan gesteld worden minutieus te volgen. In de praktijk kan dit leiden tot het langer moeten doorbetalen van zieke medewerkers en mogelijk juridische conflicten. De samenwerking tussen medewerker P&0, directeur en bedrijfsarts is van cruciaal belang. Met ingang van kalenderjaar 2017 hebben we – verplicht – een voorziening opgenomen voor langdurig zieken waarvan we redelijkerwijs kunnen inschatten dat zij een uitkering op grond van arbeidsongeschiktheid gaan ontvangen. Op grond van deze inschatting is de voorziening langdurig zieken opgehoogd. 8. Vergrijsd personeelsbestand; hoewel we de afgelopen periode een groot aantal jonge leerkrachten in dienst hebben kunnen nemen, blijft het een gegeven dat in z’n totaliteit van het personeelsbestand, we vergrijsd zijn. 50 % van het totaal aantal fte is ouder dan 50 jaar. Het vergrijsde personeelsbestand brengt per definitie meerkosten met zich mee door de opname van BAPO-rechten die niet voor 100 % gecompenseerd worden. De gevorderde leeftijd van medewerkers brengt niet per definitie andere risico’s met zich mee.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=