Het Sticht

Jaarverslag 2018 | Het Sticht 42 BIJLAGE 1: Actualisatie van de risico’s 1. Als actueel risico noemt het College de krapte op de huidige arbeidsmarkt voor leerkrachten. De bovenregionaal gevormde invalpool Transvita is niet in staat om aan de vervangingsbehoefte te voldoen. De instroom in de PABO’s is, hoewel stijgend, onverminderd te laag om de vraag naar gekwalificeerde medewerkers – ook op termijn – te kunnen beantwoorden. Het Sticht doet z’n uiterste best om goede leerkrachten aan onze scholen te binden. Ondertussen hebben we vier zij-instromers aan kunnen nemen. 2. De bestuurlijke schaalgrootte van Het Sticht blijft een punt van aandacht. De toenemende complexiteit en verantwoordingslast heeft gevraagd om een verdere invulling van specialistische bestuursbureau-medewerkers. Alle specialismen op het bestuursbureau zijn de afgelopen periode ingevuld dan wel opnieuw ingevuld in verband met vertrek van medewerkers. In het schooljaar 2016/2017 hebben wij nader onderzoek laten uitvoeren naar en met voor de hand liggende samenwerkingspartners binnen het primair onderwijs. De uitkomsten van dit onderzoek leidden niet tot versterkte samenwerking. Voor de komende periode geldt dat we blijven zoeken naar versterking van Het Sticht. De afgelopen jaren laten zien dat wij als bestuurlijke eenheid “Het Sticht” voldoende volume hebben om adequaat op te kunnen treden ten tijdig bij kunnen sturen bij afwijkende bekostiging. Tegelijkertijd constateren we kwetsbaarheid, met name bij de invulling van functies op het bestuursbureau. De daling van het aantal leerlingen in de gemeenten waarbinnen wij werken, met name in de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede heeft voor het Sticht grote gevolgen; met ingang van schooljaar 19/20 verliezen wij het BRIN nummer van het Palet (Wijk bij Duurstede). Hoewel het leerlingaantal in z’n totaliteit in de kern Driebergen stijgt, is nog onduidelijk hoe de toekomstverwachting van De Valkenheuvel zal zijn. Het leerlingaantal van De Griffel valt op dit moment (mei 2019) moeilijk te voorspellen. Met ingang van schooljaar 19/20 zal de naast gelegen Islamitische basisschool van start gaan. Voor ons is onduidelijk wat de consequenties zijn voor het leerlingaantal van De Griffel. 3. Dalend leerlingaantal; een gegeven waarmee we rekening houden. Hierop dienen we op twee niveaus een antwoord te geven: enerzijds op de schaalgrootte van het Sticht als geheel. Anderzijds op het niveau van gemeente en de school. a. In de gemeente Wijk bij Duurstede hebben we na afloop van schooljaar 18/19 nog 1 school. Hoewel de demografische cijfers, met name in Wijk bij Duurstede en Utrechtse Heuvelrug, naar boven worden bijgesteld is niet te voorspellen wat dat betekent voor onze scholen. b. Afspraken om de krimp van de basisschoolgeneratie gezamenlijk (met schoolbesturen en gemeenten) te bezien, leiden niet tot gezamenlijke afspraken. We zullen hier minder energie aan gaan besteden op bestuurlijk niveau en blijven inzetten op instandhouding van onze scholen. c. Door daling of groei van het aantal leerlingen kan een tekort aan beschikbare meters dan wel leegstand ontstaan in onze schoolgebouwen. De leegstand in schoolgebouwen levert een exploitatie-nadeel op ten aanzien van de materiële lasten.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=