Het Sticht
Jaarverslag 2018 | Het Sticht 20 Alle schoolleiders van Het Sticht zijn als Register Directeur Onderwijs opgenomen in het Schoolleidersregister en voldoen daarmee aan de eisen. Voor herregistratie voeren de schoolleiders formele en informele professionaliseringsactiviteiten uit. Voor de leerkrachten wordt registratie in het lerarenregister niet meer verplicht. Vanuit het onderwijsveld was veel bezwaar tegen dat register omdat er weinig waarde gehecht wordt aan een dergelijk administratief instrument. In plaats van het verplichte lerarenregister is er nu de mogelijkheid voor leraren om zich individueel aan te melden bij een digitaal leraren portfolio. In dat portfolio kunnen de leraren professionaliseringsactiviteiten opnemen, zodat ze overzicht krijgen over hun eigen ontwikkeling. Het Sticht stimuleert het gebruik van dat portfolio niet, omdat alle medewerkers in hun eigen digitale omgeving van het portaal van administratiekantoor Concent hun deskundigheidsdossier kunnen bijhouden. Het stimuleren van de ontwikkeling van de professionele medewerker is o.a. een van de taken van een goede werkgever. Het Sticht wil een goede werkgever zijn. In 2018 hebben we dat streven ook vorm gegeven door een goede gesprekkencyclus tussen schoolleider en medewerker uit te voeren. Medewerkers hebben jaarlijks een functionerings- of beoordelingsgesprek waarin vastgesteld wordt hoe het teamlid zich ontwikkelt en welke verbeterdoelen er zijn. Daarnaast kent Het Sticht sinds 2015 de mogelijkheid om beloningsdifferentiatie toe te passen. Leerkrachten die zich op een bijzondere manier onderscheiden kunnen door de schoolleiders voor een gratificatie voorgedragen worden. Lees hierover meer in het sociaal jaarverslag. In 2018 heeft het College van Bestuur weer twee stakeholdersbijeenkomst georganiseerd. De eerste op 6 februari ging over het vergroten van kansengelijkheid voor alle kinderen in de school. Twee medewerkers van de stichting Brede Buurtschool in Den Haag verzorgden een interactieve avond waar o.a. in groepjes gesproken werd over mogelijkheden in de school om de kansengelijkheid te verbeteren. De tweede avond vond plaats op 30 oktober en stond vooral in het teken van het nieuwe strategisch beleidsplan. Onder leiding van Floris Dekker werd informatie opgehaald over de mogelijk thema’s voor in dat nieuwe strategisch beleidsplan. Beide avonden werden goed bezocht en leverden voldoende concrete resultaten op die in de organisatie gebruikt zullen worden.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=