Het Sticht

19 Wat kan beter? Zowel bij het College van Bestuur als op de scholen ziet de inspectie mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. • Sterker kan worden benadrukt waar het College van Bestuur en de scholen voor staan. • Het zou mooi zijn wanneer het College van Bestuur en de scholen kunnen laten zien welk effect hun onderwijs nu daadwerkelijk heeft op de ontwikkeling en het leren van de leerlingen. • Scholen van Het Sticht kunnen beter focussen op een beperkter aantal doelen. Er staan nu vaak teveel verbeteronderwerpen op de planning. • Scholen kunnen meer samenwerken en van elkaar leren. De inspectie is bijzonder positief over de interne visitaties die zijn opgezet. Wat moet beter? Het College van Bestuur moet ervoor zorgen dat de kwaliteitszorg op een van de scholen sterker wordt. Deze school moet meer doen om na te gaan of het onderwijsproces op de school goed verloopt. Het College van Bestuur moet ervoor zorgen dat de schoolgidsen volledig zijn. In enkele schoolgidsen ontbreken gegevens die er volgens de wet wel in moeten staan. 4. Professionele medewerkers In het strategisch beleidsplan Samen Scholen heeft het College van Bestuur van Het Sticht de volgende passage opgenomen: “Wij verwachten dat medewerkers primair zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling vanuit de gedachte van ‘een leven lang leren’”. Leerkrachten leveren een belangrijke bijdrage aan het geven van onderwijs, en zijn eveneens belangrijk voor het onderwijs van de gehele school. Het Sticht wil als werkgever een faciliterende en/ of aanjagende rol vervullen. Het Sticht wil dat alle medewerkers zich verder en blijvend ontwikkelen en faciliteert binnen kaders werk-gerelateerde opleidingen. Aandachtspunt daarbij is dat er naast verhoging van kennis ook actief gewerkt wordt aan het meer tussen scholen delen van die kennis. Wij zijn ons bewust van het bijeffect dat wij sommige medewerkers voor een functie bij een andere werkgever zullen opleiden.” Het Sticht stuurt aan op voortdurende professionalisering van alle medewerkers. Scholing is erop gericht een zo hoog mogelijk niveau van functioneren te bereiken. Binnen Het Sticht en bij de scholen ontwikkelt zich een permanente verbetercultuur; een interne ‘drive’ om de kwaliteit van het onderwijs voortdurend te willen verbeteren. Ook over 2018 zijn de beschikbare professionaliseringsbudgetten bovenschools en op de scholen goed besteed. Zo hebben de schoolleiders en interne begeleiders vier in-company masterclasses gevolgd rond het thema opbrengstgericht passend onderwijs en zijn externe experts ingehuurd voor de startersbijeenkomsten. Naast de individuele professionalisering plannen schoolleiders en –teams jaarlijks collectieve scholingsmomenten. Op verschillende scholen zijn professionaliseringactiviteiten gepland en uitgevoerd die een directe relatie hebben met de implementatie van nieuwe methodes of met verbetertrajecten uit het school(jaar)plan.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=