Het Sticht
15 Cultuureducatie De scholen van Het Sticht werken ter bevordering van kunst- en cultuureducatie in de meeste gevallen samen met de Stichting Kunst Centraal. Deze stichting biedt in elke gemeente een gevarieerd aanbod. De drie scholen uit de gemeente Zeist maken indirect via het Netwerk Cultuureducatie Zeist ook gebruik van de projecten en producten van Kunst Centraal. ICT De leerlingencomputers op de scholen maken gebruik van de digitale leeromgeving Mijn Omgeving Online (MOO). In 2018 zijn alle scholen overgestapt naar Mijn Omgeving Online 2.0. Dat betekent dat de kinderen nu ook grotendeels ‘in the cloud’ werken. In 2018 hebben ook alle teams de overstap naar sharepoint gemaakt. Dat betekent dat iedere medewerker in zijn/haar one-drive de eigen bestanden ‘in the cloud’ opslaat en het veel makkelijker is geworden om digitaal samen te werken. In alle groepen op de scholen van Het Sticht hangen digitale schoolborden. In veel gevallen heeft dat hulpmiddel tot een stevige impuls geleid in het gebruik van de computers in de school. Het gebruik van de digitale schoolborden vraagt ook andere vaardigheden van de teamleden. Hun ICT-vaardigheid is o.a. door de komst van de digitale schoolborden verbeterd. In verband met het bereiken van de technische levensduur zullen alle digiborden in 2019 vervangen worden door zgn. touchscreens. Deze schermen hebben een aanzienlijk langere levensduur en hebben geen beamer met kwetsbare lamp meer nodig. Verspreid over het schooljaar komen de ICT-coördinatoren van de scholen enkele keren bij elkaar. Onder leiding van de bovenschools ICT-coördinator Martien Stoeten worden ervaringen uitgewisseld en verbeteringen besproken. De accountmanager van Heutink (leverancier van Mijn Omgeving Online) is bij die bijeenkomsten regelmatig aanwezig en levert waar nodig een bijdrage aan de professionalisering van de coördinatoren. Eindopbrengsten Twee keer per jaar brengt Het Sticht de tussenopbrengsten in beeld. De eindresultaten worden d.m.v. een eindtoets bepaald. In 2018 hebben alle scholen van Het Sticht de IEP eindtoets afgenomen. Het schooladvies werd voor 1 maart vastgesteld en de eindtoets werd half april afgenomen. Op één na hebben alle scholen van Het Sticht een score behaald die boven de ondergrens van de inspectie uitkomt. Bij het vaststellen van die ondergrens gebruikt de inspectie een tabel met daarin het percentage kinderen uit een achterstandssituatie op die school. De eindresultaten van de Windroos zijn onder die ondergrens uitgekomen. Het CvB heeft ter verhoging van die resultaten twee externe deskundigen gevraagd de school te ondersteunen in dat verbeterproces. In het eerste kwartaal van 2019 bleek al dat de ondersteuning heeft geleid tot verbetering van de onderlinge afspraken m.b.t. de didactiek bij rekenen en spelling. Belangrijk element in de nieuwe wet m.b.t. de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs is de verplichting voor de school om het schooladvies te heroverwegen als de score van de eindtoets hoger is dan dat schooladvies. Het Sticht monitort jaarlijks het aantal heroverwegingen en mogelijke bijstellingen bij de schooladviezen. In 2018 hebben 289 leerlingen van groep 8 onze basisscholen verlaten. In totaal hebben de scholen 37 adviezen heroverwogen en dat heeft er toe geleid dat 16 adviezen zijn bijgesteld naar een andere vorm van voortgezet onderwijs. In vergelijking met 2017 kwamen minder adviezen voor heroverweging in aanmerking en werden in verhouding meer adviezen bijgesteld. Dat zou
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=