Het Sticht

13 Het Sticht heeft in algemene zin de volgende ambities om de onderwijskwaliteit op de scholen te verhogen 1 : • Op de scholen wordt eigentijds en toekomstgericht onderwijs verzorgd, • Binnen de scholen worden leerlingen uitgedaagd en wordt er recht gedaan aan verschillen, • Er is brede aandacht voor Engels, cultuureducatie, wetenschap en technologie en bewegingsonderwijs, • Ict wordt ingezet ter ondersteuning van het onderwijs • Er is aandacht voor mediawijsheid en de vaardigheden voor de 21e eeuw. • De kwaliteitszorg op scholen is van goede kwaliteit en minstens 2 scholen zullen voor 2019 het predicaat excellent ontvangen. • In de scholen van Het Sticht is het opleiden van toekomstige collega’s vanzelfsprekend. Er is een duurzame verbintenis met de regionale pabo. • De ouderbetrokkenheid is hoog; ouders denken en praten mee over de kwaliteit van het onderwijs. College van Bestuur, directies en interne begeleiders nemen actief deel aan bijeenkomsten van de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Er zijn twee kenniskringen onder directeuren en een aantal werkgroepen waarin ook leerkrachten deelnemen. Ook in 2018 heeft het College van Bestuur of de medewerker onderwijskwaliteit op alle scholen twee opbrengstengesprekken gevoerd. Met de schoolleider en interne begeleider worden de tussen- en eindopbrengsten van de school en de passende interventies besproken. Over deze gespreksrondes zijn verslagen opgesteld en in diverse gremia besproken. Het Sticht participeert in het samenwerkingsverband Opleiden in de school. Vijftien schoolbesturen en de Pabo Instituut Theo Thijssen geven samen richting aan het opleiden van toekomstige collega’s in de praktijk. Zes scholen van Het Sticht zijn nu gecertificeerde opleidingsscholen; in 2019 zullen nog twee basisscholen het keurmerk ontvangen. Gecertificeerd: Montini, Griffel, Kameleon, Damiaan, Aloysius en de Valkenheuvel. De schoolopleiders komen in een werkgroep vier keer per jaar bijeen om ervaringen uit te wisselen en gezamenlijk te werken aan de professionalisering. Bij twee van deze vier bijeenkomsten zijn ook medewerkers van instituut Theo Thijssen aanwezig om de afstemming tussen praktijk en opleiding verder te verbeteren. Het IB-netwerk, waarin de interne begeleiders van de scholen van Het Sticht bij elkaar komen, is in 2018 drie keer bij elkaar geweest. Bij die bijeenkomsten is o.a. aandacht geweest voor de implementatie van opbrengstgericht passend onderwijs. Aan startende leerkrachten besteden we gedurende de eerste drie jaar expliciete aandacht; uit onderzoeken en ervaring blijkt dat 25 % van de startende leerkrachten het vak verlaat, om wisselende redenen. Wij zijn van mening dat deze groep veel steun aan elkaar kan hebben. We beschouwen bij deze collectieve ondersteuning medewerkers die korter dan 3 jaar geleden van de Pabo afkomen als starters. Deze groep leerkrachten heeft elkaar in 2018 in een intervisieachtige gespreksomgeving drie keer ontmoet. Sinds de zomer van 2018 zijn bij Het Sticht de eerste zij-instromers actief. Zij krijgen op de opleidingsschool specifieke ondersteuning, maar worden ook bij de startersbijeenkomsten uitgenodigd. De samenwerkende schoolopleiders verzorgen deze startersbijeenkomsten. 1 Bron: Strategisch beleidsplan Samen Scholen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=