Het Sticht

Jaarverslag 2018 | Het Sticht 12 3. Hoge onderwijskwaliteit. Het Sticht vindt het belangrijk dat in de scholen de kernwaarden herkenbaar zijn. Uit het handelen van medewerkers van Het Sticht moet blijken dat er humaan, kwaliteitsgericht, professioneel en betrokken gewerkt wordt. Het Sticht heeft er voor gekozen om binnen de kaders van het College van Bestuur bevoegdheden en verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen en veel ruimte voor onderwijskundige autonomie te bieden aan de scholen. Dat vergroot de diversiteit tussen de scholen. De scholen dragen zelf zorg voor: - Continuïteit van de onderwijsvernieuwingen en –verbeteringen - Onderwijskundige profilering - Eigen oriëntatie op Passend Onderwijs - Versterking van de zorg voor leerlingen - Focus op de opbrengsten - Actualisering van onderwijsmethoden en didactieken. In het schoolplan geeft iedere school aan hoe deze processen worden vorm gegeven. Jaarlijks worden de geplande onderdelen van het schoolplan in een schooljaarplan aangescherpt en met een schooljaarverslag legt de school verantwoording af over de resultaten van de geplande verbeteringen. Het College van Bestuur toetst de school(jaar)plannen aan de uitgangspunten van het strategisch beleid en vergelijkt samen met de schoolleider de resultaten uit het jaarverslag met de doelen uit het schooljaarplan. In 2018 hebben alle schoolleiders en interne begeleiders een in-company serie van vier masterclasses gevolgd over opbrengstgericht passend onderwijs. Binnen de systematiek van opbrengstgericht passend onderwijs wordt op de school op basis van zes uitgangspunten collectief gewerkt aan het verhogen van de opbrengsten bij de kernvakken. Belangrijk element daarin is het vooraf opstellen van het verwachte niveau per groep, op basis van de schoolpopulatie. Door middel van een didactisch en een pedagogisch schoolplan wordt dan beschreven wat de schoolbrede ambities zijn en welke afspraken er in de school zijn gemaakt. Groepsplannen zijn vervolgens een aanvulling op dat didactische en pedagogische schoolplan en daarin staan de halfjaarlijkse doelen en ambities per groep. Belangrijk bijkomend voordeel van deze werkwijze is de vermindering van de administratieve werklast voor de leerkrachten.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=